Sauliaus Spurgos asmeninė svetainė
Diskusijos dėl šeimos – bevaisės
Jau keletą metų Lietuvoje vyksta keistos diskusijos: ietys laužomos dėl šeimos sampratos. Jos ypač suaktyvėjo po 2011 metų lapkritį paskelbto Konstitucinio Teismo sprendimo, kuriuo išaiškinta, kad konstitucinė šeimos samprata negali būti kildinama tik iš santuokos instituto.
Ginčai dėl šeimos sampratos savo formalia ir beprasme retorika kartais primena scholastų disputą. Diskutuojama iki užkimimo, nors yra aišku, kad vienas ar kitas prasminis niuansas Konstitucijoje pats savaime šeimos institucijos neatgaivins. Užtat jau pačios besitęsiančios diskusijos suskaldė visuomenę, beprasmiškai įskaudino tuos, kurie galbūt gali būti palaikyti esantys už šeimos apibrėžimo – vaikus auginančius vienišus tėvus ar senelius ir pan. Kartais norisi tiesiog paklausti, ar pyktis, supriešinimas, be kaltės kaltų ieškojimas visuomenei apskritai gali duoti bent ką nors gera?
Diskusija dėl Konstitucijos pataisos sukelia optinę iliuziją, kad Konstitucijos straipsnis ir yra problemos centras. Ironiška, kad įkarštis ginčijantis dėl formalių dalykų, kova už „šventą reikalą“ leidžia labai greitai pamiršti daugybę visuomenę kamuojančių realių problemų. Kai nėra tikrų darbų ir aiškaus realybės matymo, tikimasi pasiekti pergalę bent formaliomis priemonėmis, priėmus Konstitucinę pataisą pasiųsti oponentus į nokdauną.
Daugelis sutinka, kad šeimą yra ištikusi krizė. Skiriasi požiūris į tai, kokios yra krizės priežastys.
Aktyvus yra sąjūdis, pasisakantis už tai, kad šeima būtų išskirtinai apibrėžta kaip santuoka. Šios stovyklos atstovai kaip visų blogybių šaltinį mato esą žlugdančią Europos, Vakarų civilizacijos įtaką. Šių metų gegužės mėnesį buvo surengta konferencija, pavadinta Lietuvos intelektualų ir nevyriausybinių organizacijų forumu „Šeima ir vaikai ateities Lietuvoje“, buvo priimta rezoliucija.
Laimingi žmonės, turintys aiškius įsitikinimus ir dėl jų neabejojantys. Sunku tikėtis, jog jie „nusižemintų“ iki to, kad pagrįstų savo įsitikinimus argumentais. Tačiau pamėginus įvertinti padėtį objektyviai atsiskleidžia, kad juoda jie laiko baltu ir priešingai.
Ar pagrįsta tokia sąsaja, kurią perša ne vienas veikėjas – esą Lietuvos žmonės degraduoja tuo labiau, kuo Lietuva labiau integruojasi į Europą? Jeigu visuomenės giluminės problemos ir šeimos erozija siejama su žlugdančia Europos ir Vakarų įtaka, reikėtų paaiškinti, kaip atsitiko, kad Europos Sąjungos naujokė Lietuva daugeliu aspektų yra pažeista kur kas labiau nei Vakarų valstybės.
Kokie europietiški Lietuvos švietimo sistemos elementai, kokia iš Europos perimta Lietuvos institucijų praktika pastūmėjo dalį visuomenės į degradaciją? Nors keliamas didelis triukšmas, šito niekas neįvardija, nes tiesa yra ta, kad Europos praktika Lietuvoje perimta ir panaudota tik menku mastu, tad niekaip negalėjo sukelti tokių didelių problemų. Tad gal verčiau derėtų tiesiog prasitrinti akis ir galų gale praregėti, kad Lietuvos visuomenės degradacijos pobūdis turi daugelį bendrų bruožų ne su Vakarų Europos, o su pokomunistinėse Rytų valstybėse vykstančiais procesais? Jokia Europa neįsiveržė į lietuvių namus ir jokių vertybių nesutrypė. Daugelis tų, kurie ardo save ir aplinkinius, yra toli nuo Europos ir tai daro tikrai ne dėl žlugdančios Vakarų įtakos.
Lietuviams niekas netrukdo puoselėti savo vertybių. Vienintelis klausimas – ar minėtas forumas išties turi ką pasiūlyti, ar turi priemonių kompleksą, kuris iš tikrųjų pakeistų padėtį Lietuvoje, ar turi idėjų, kurios būtų suprantamos ir priimtinos didžiajai daliai žmonių, įkvėptų ir suvienytų visuomenę? Visuomeninės organizacijos tam ir skirtos, kad propaguotų atitinkamas vertybes, ir jei šioje veikloje joms sektųsi, nereikėtų jokių konstitucinių pataisų. Šiuo atveju einama lengvesniu keliu – norima tiesiog primesti visuomenei nuostatas panaudojant įstatymo galią.
Forumas sujungė daugelį iškilių intelektualų ir visuomeninių organizacijų, kurios tikrai nuoširdžiai susirūpinusios Lietuvos šeimos ir visuomenės ateitimi. Tačiau jei nenorima matyti tikrųjų visuomenės problemų priežasčių, sunku tikėtis, kad galėtų būti pateiktas veiksmingas problemų sprendimo receptas. Ir iš tiesų kol kas matyti tik tai, kad forumo idėjos turi skaldymo ir kiršinimo potencialą. Net jeigu pateikiamos su geriausiais ketinimais, neigdamos realybę jos gali virsti savo priešingybe. Pavyzdžiui, siūloma remtis ankstyvų lytinių santykių vengimo, o ne rizikingos lytinės elgsenos žalos mažinimo koncepcija. Šią idėją visi priimtų, jei ji būtų realistinė, tačiau pasaulinė praktika liudija ką kita. Taip pat vėl mėginama į viešąjį diskursą grąžinti niekur nevedančias diskusijas dėl abortų ir pan.
Ne vienas kalbėjęs forumo dalyvis garsinosi gelbėjantis ne tik Lietuvą, bet ir visą Europą. Deja, viso šito rezultatas yra kitas: neeuropietiškos Lietuvos visuomenės problemoms spręsti siūlomi metodai, kurie naudojami Vladimiro Putino Rusijoje. Atitinkamai tokia projektuojama ir Lietuvos ateitis.
« Kam kliūva socialiniai mokslai?
Nėra atsiliepimų. Kviečiu pareikšti savo nuomonę!